ההיסטוריה של ויקטור ואלה: “אין לי כסף לטיפולי הסרטן של אשתי”

ניצולי-שואה-אורחי

ויקטור ואלה זוג נשוי, ויקטור ניצול שואה ואלה חולת סרטן הלבלב. עלו לארץ לפני 30 שנה ומתגוררים בבית שמש. הזוג מתקיים מקצבאות ומתקשה לשלם על כל הצרכים. ויקטור ואלה נאלצים לוותר על תרופות למחלת הסרטן שלה.

מתוך עדותם של ויקטור ואלה אורחי

ויקטור שרד את השואה, הוא ברח ברגל מבלארוס יחד עם אימו ואחותו. “במשך חודשים ברחנו ברגל, אמא שלי עשתה הכל כדי שנישאר בחיים”, הוא מספר. סיפור חייו בשואה קשה כמו סיפורים רבים אחרים. לאחר השואה החיים לא הפכו קלים יותר. ויקטור מתגורר יחד עם זוגתו אלה בעיר בית שמש בדירה שלא ראויה למחיה. קירות דירתם של ויקטור ואלה מלאים עובש מרטיבות שהצטברה במהלך השנים. בחדר השינה הצבע מתקלף ותכולתם הצנועה מאופסנת בארון פלסטיק קטן. “אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לתקן את זה”, מספרת אלה בכאב, “זה בית ישן, אנחנו נושמים טחב ועובש”.

עברו כבר כ-30 שנים מאז שויקטור ואלה עלו לארץ יחד עם שתי בנותיהם. שניהם מוזיקאים אך בארץ נאלצו לעבוד בעבודות אחרות, אלה הייתה קוסמטיקאית וויקטור תיקן פסנתרים. הזוג עבד קשה בכל מהלך חייהם על מנת לפרנס את המשפחה, אלא שאז התגלה אצל אלה סרטן והם נקלעו לקשיים כלכליים. הם לא יכלו לדמיין שלעת זקנה ימצאו את עצמם במלחמה כלכלית.

ניצולי-שואה-אורחי
ויקטור ואלה אורחי בדירתם. “אנחנו לא אוהבים להגיד שלא טוב לנו” (צילום: אלכס קולומויסקי)

לפני כשנתיים התגלה גידול סרטני בלבלב של אלה. מאז היא מנהלת מאבק על חייה, עוברת טיפולי כימותרפיה ומייחלת לתרופה שתוכל להציל אותה. אלא שבני הזוג לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש חלק מהטיפולים שעשויים להקל עליה.“יש תרופה שעוזרת לי מאוד לבחילות אבל אני לא זכאית לה. קפסולה אחת עולה 250 שקל, ואני צריכה בערך שתיים בחודש. זה 500 שקל בחודש ואין לנו את הכסף הזה”, היא מספרת ומוסיפה: “יש גם טיפול בחומר כימי שמיועד לגידול עצמו. הוא לא בסל התרופות והוא יותר חזק ממה שיש בסל.

 עליי עד כה ניסו שלושה סוגים. הטיפול הזה עולה 5,000 שקל בחודש ואנחנו לא יכולים לשלם עליו. זה כל הכסף שאנחנו מקבלים בחודש שלם. אנחנו חיים מקצבאות והכסף הזה הולך בין היתר גם לתשלומים על מזון, חשבונות ומוניות. בסוף החודש לא נשאר ממנו מספיק לתרופות”.

עמותת חסדי נעמי שמעה על המקרה ונרתמה לעזרתם. חסדי נעמי דאגה לשפץ את דירתם מן היסוד. את הזוג לקחו למלון בזמן שנערכו השיפוצים בדירה. החזרה לדירה הייתה מרגשת ומלאה בדמעות של תודה ואושר. לצערנו המקרה של הזוג ויקטור ואלה אינו מקרה נקודתי. כמוהם, יש עוד ניצולי שואה רבים שחיים בעוני ובהזנחה. חלקם מתגוררים בבתים שלא ראויים לחיי אדם, חלקם לא יכולים להרשות לעצמם דברים בסיסיים כמו מזון ותרופות. 

חסדי נעמי מזמינה אותך לתמוך בפרויקטים שלה ולהיות חלק מהפעילות של העמותה למען ניצולי השואה 

Share this story
More stories